دوشنبه 28 بهمن 1387

سلوك و عبادت در كلام مولا علی(علیه السلام)

   نوشته شده توسط: حسین پورمحرر    

پرستش خداوند و ترك هر گونه بت پرستی، یكی از اصول تعلیمات پیامبران الهی است. عبادات اسلامی به صورت دسته جمعی و فردی شكل گرفته اند. از نظر اسلام هر كار خیر و مفیدی اگر با انگیزه ی پاك و خدایی توأم باشد، عبادت است؛ بنابراین، درس خواندن، كسب و كار و فعالیت اجتماعی، اگر لله و فی الله باشد، عبادت است.
تلقی افراد از عبادت یكسان نیست؛ از نظر برخی، عبادت، نوعی معامله و معاوضه و مبادله ی كار و مزد است. تلقی دیگر از عبادت، تلقی عارفانه است. بر حسب این تلقی، عبادت، نردبان قرب، معراج انسان و تعالی روان اوست.تلقی نهج البلاغه از عبادت، تلقی عارفانه است.  حضرت علی(علیه السلام) در این باره می فرماید:
« همانا گروهی خداوند را به انگیزه ی پاداش می پرستند، این عبادت تجارت پیشگان است؛ گروهی او را از ترس می پرستند، این عبادت، عبادت برده صفتان است؛ و گروهی برای سپاس گذاری او را می پرستند؛ این عبادت آزادگان است. من تو را به خاطر بیم از كفر و یا طمع در بهشتت پرستش نكرده ام، من بدان سبب پرستشت كردم كه تو را شایسته ی پرستش یافتم.»ریشه ی همه ی آثار معنوی، اخلاقی و اجتماعیِ عبادت، یاد حق و از یاد بردن غیر اوست. بر این اساس می فرماید:« خداوند یاد خود را صیقل دلها قرار داده است. دل ها بدین وسیله پس از كری، شنوا و پس از نابینایی، بینا و پس از سركشی و عناد، رام می گردد. اهل معنی در پرتو عبادت به مقامات و حالات و كرامت هایی دست می یابند و فرشتگان آنان را در میان گرفته و آرامش بر ایشان فرود آورده و درهای ملكوت بر روی آنان می گشایند.»
امام علی(علیه السلام) در ترسیم چهره عابدان چنین می فرماید:
« شب ها پاهای خود را برای عبادت جفت می كنند؛ آیات قرآن را با آرامی و شمرده شمرده تلاوت می نمایند؛ با زمزمه ی آن آیات و دقت در معنای آنها غمی عارفانه در دل خود ایجاد می كنند و دوای دردهای خویش را بدین وسیله ظاهر می سازند؛ هر چه از زبان قرآن می شنوند مثل این است كه به چشم می بینند؛ هرگاه به آیه ای از آیات رحمت می رسند بدان طمع می كنند، قلبشان از شوق لبریز می گردد و چنین می نماید كه نصب العین آنهاست؛ و چون به آیه ای از آیات قهر و غضب می رسند، بدان گوش فرا می دهند و مانند این است كه آهنگ بالا و پایین رفتن شعله های جهنم به گوششان می رسد؛ كمرها را به عبادت خم كرده، پیشانیها و كف دست ها و زانوها و سر انگشت پاها به خاك می سایند و آزادی خویش را از خداوند می طلبند. همین ها كه چنین شب زنده داری می كنند وتا این حد روحشان به دنیای دیگر پیوسته است، روزهنگام مردانی اجتماعی، بردبار، دانا، نیك و پارسایند.»


یکشنبه 27 بهمن 1387

قوانین عجیب قریب و خنده دار در جهان

   نوشته شده توسط: حسین پورمحرر    

 1. جویدن آدامس در سنگاپور ممنوع است.
2. تقلب کردن در مدارس بنگلادش غیر قانونی است و افراد بالای 15 برای تقلب به زندان فرستاده می شوند.
۳. مشاهده فیلم های کاراته ای تا سال 79 در عراق ممنوع بود 5. در ایسلند زمانی داشتن سگ خانگی ممنوع بود.
6. در آریزونای آمریکا، کشتن و شکار شتر ممنوع است.
7. در تایلند همه در سینما مجبورند هنگام پخش سرود ملی قبل از شروع فیلم قیام کنند.
8. در دانمارک روشن کردن ماشین قبل از چک كردن اینکه بچه ای زیر آن خوابیده است یا نه، ممنوع است.
9. در تایلند انداختن آدامس جویده شده تان 500 دلار جریمه دارد و قبل از خارج شدن از خانه حتما باید لباس زیر پوشیده باشید.
10. در سال 1888 در بریتانیا قانونی تصویب شده که دوچرخه سواران را موظف می کرد تا زمان رد شدن ماشین از کنارشان، زنگ دوچرخه هایشان را بطور پیوسته به صدا درآورند.
11. در قرن 16 و 17 میلادی نوشیدن قهوه در ترکیه ممنوع بود و اگر کسی در حین خوردن قهوه دستگیر می شدن، به اعدام محکوم می شد.
12. در فنلاند زمانی پخش کارتون دونالد داک به علت شلوار نپوشیدن شخصیت اصلی سریال ممنوع بود.
13. تا سال 1984، بلژیکی ها مجبور بودند نام فرزندشان را از یک لیست 1500 نفری در روزهای ناپلئون بطور رندوم انتخاب کنند.
14. در برمه دسترسی به اینترنت غیر قانونی است. اگر فردی با اتهام داشتن مودم دستگیر شود، به زندان محکوم می شود.
15. اتریش اولین کشوری بود که مجازات مرگ را در سال 1787 حذف کرد.
16. صد ها سال پیش هر فردی که قصد داشت از کشور خارج شود، به سرعت اعدام می شد.
17. در طول جنگ جهانی اول هر سربازی که به همجنس بازی متهم می شد، اعدام می شد.
18. در زمان حکومت طالبان در افغانستان، پوشیدن جوراب سفید برای زنان به علت تحریک آمیز بودن آن برای مردان ممنوع بود. در ضمن ماموران پلیس دستور داشتند پنجره خانه ها را با رنگ سیاه بپوشانند تا زنان حاضر در خانه ها دیده نشوند.
19. در 24 ایالت آمریکا ضعف جنسی عامل اصلی طلاق است.
20. در ایالت میسوری بخش سنت لوئیس، هنوز هم نجات دادن زنان با لباس خواب، برای ماموران آتش نشانی ممنوع است.


سه شنبه 22 بهمن 1387

بعد نظامی انتظار

   نوشته شده توسط: حسین پورمحرر    

«اَینَ صاحِبُ یَومِ الْفَتْحِ وَ ناشِرُ رَایه الْهُدی» : ( كجاست صاحب روز فتح و برافرازنده ی پرچم هدایت)از صادق آل رسول (ع) رسیده است: قبل از آنكه ولی عصر(عج) ظهور كند، خودتان را با یك تیر هم كه شده آماده كنید؛ چون اگر خداوند چنین آمادگی را در كسی ببیند، امید است كه عمرش را طولانی گرداند تا از اصحاب و یاران آن حضرت شود. این روایت كه به آمادگی نظامی مربوط می شود، نشان می دهد كه منتظر واقعی آن حضرت كسی است كه اهل رزم، جنگ، مبارزه و خلاصه بسیجی باشد. كسی كه كاری با جنگ و مبارزه با طاغی ندارد هرگز منتظر واقعی امام زمان نیست، چون آن حضرت با نبرد مسلحانه ی نفس گیر جهان را اصلاح می كند. روایت دیگری از آن حضرت آمده است : پیامبر اكرم (ص) و ائمه (ع) مأمور به تقیه بودند و گاهی بر اساس تقیه ها رفتار می كردند. اما وقتی قائم (ع) قیام می كند، بقیه رخت برمی بندند و او شمشیرش را برهنه می كند و حقی را  نمی ستاند مگر با شمشیر. فهم این گونه روایات ممكن است در گذشته مشكل بوده باشد، اما در عصر كنونی كه سران ستم و بیداد نشان داده اند زبانی جز زبان زور نمی فهمند و به هیچ صراطی جز با تیقه های كج شمشیر مستقیم نخواهند شد در غایت سهولت است.
اگر چه آن حضرت به پیروزی نهایی می رسد و مستضعفان را حاكم بر زمین و وارث آن می گرداند و مستكبران را نابود می سازد، اما ریشه كن كردن مستكبران رایگان به دست نمی آید، بلكه فداكاری، نبرد، مبارزه و قربانی دادن و قربانی شدن لازم دارد. این خام اندیشی است كه انسان بگوید به من چه!؟ به تو چه!؟ آن حضرت وقتی ظهور كرد خودش همه چیز را اصلاح می كند! چنین كسی گرفتار فكر بنی اسراییلی است.صاحب چنین اندیشه ای به امام غایب علاقه مند است نه امام قائم.
                                            برگرفته از آثار آیت الله جوادی آملی


سه شنبه 22 بهمن 1387

جنگ روانی چیست؟

   نوشته شده توسط: حسین پورمحرر    


جنگ روانی از جمله كارآمدترین و خطرناكترین جنگ های بشری به شمار می آید كه از دیر
باز توسط مردم، امپراطورها، دولت ها و ... مورد استفاده قرار می گرفته است.از نظر تاریخی« تبلیغات روانی » اندیشه، بینش، عقل و در نهایت رفتار نیروهای درگیر یا مخاطبان را هدف قرارمی دهد. به عبارتی تبلیغات روانی پیش زمینه ی خلع سلاح فیزیكی هدف است كه در آن كمترین خون ریزی وجود دارد.
شاید به همین دلیل است كه « سن تزو » دانشمند و استراژیست نظامی چین معتقد بود كه
 « فرمانده موفق فرماندهی است كه پیروزی در جنگ را با كمترین خون ریزی بدست آورده باشد.»در نبرد صفین كه بین سپاهیان امام علی(علیه السلام) و معاویه ابن ابوسفیان(لعنه الله علیه) رخ داد، عمر فرزند عاص با تدبیرهای روانی، سپاه امیرالمؤمنین(علیه السلام) را آن چنان مرعوب حركت های مرموز خود می ساخت كه سپاه آن حضرت در یك قدمی پیروزی، ناچار به متاركه ی میدان نبرد و جنگ و پذیرفتن مسائل بعدی آن شدند.
بسیاری از دانشمندان علم جنگ، بر این باور بوده اند كه جنگ روانی 50 درصد نبرد را برای فرماندهان و جنگجویان حل و فصل می نماید. از این رو هنر فرماندهان برای قبضه ی اهداف، به این بستگی دارد كه تا چه میزان از عملیات های روانی بهره جویی كنند.
عنوان « جنگ روانی » اگرچه اختصاص به قرن بیستم و بعد از جنگ جهانی دوم دارد، اما انسان های اولیه با اجرای جنگ روانی علیه شكارهای خود از طریق: انواع صداها، شعله های آتش، موجب ترس و وحشت حیوانات می شدند و آنها را به مسیر دلخواه خود هدایت می كردند تا دیگر اعضای خانواده یا قبیله به شكار مورد نظر بپردازند.
پس از استفاده های ابتدایی از جنگ روانی در شكارگاه ها، این مسأله به اَشكال دیگری وارد حوزه جنگ شد و افراد با رنگ كردن پوست خود و استفاده از اَشكال حیوانات وحشی به عنوان ماسك و كلاه خود، سعی در ایجاد رعب و وحشت در دشمن می كردند.در مرحله ای بالاتر، جنگ روانی تا جایی پیش رفت كه اندیشمند استراتژیست چینی « سن تزو » می گوید:
در جنگ ما با استفاده از طبل ها، برافراشتن پرچم و متأثر كردن اذهان نیروهای دشمن با استفاده از جاسوسان، باید آن چنان وضعیتی را ایجاد كنیم كه بتوان موجب شكست دشمن شد. در جنگ های بعدی كه جنگ روانی اهمیت بیشتری می یافت، فرماندهانی موفق بودند كه با وجود نیروی اندك از جنگ روانی، سود جسته و لشكریان بزرگ را به شكست وادار می نمودند.
گفته می شود فردی به نام « فولر » از نظامیان انگلیسی اولین كسی است كه اصطلاح جنگ روانی را در حوزه ی فعالیت های روانی در سال 1920 میلادی بكار برده است.
اصطلاح « فولر » ابتدا در انگلیس خریدار چندانی نداشت، اما در سال 1940 وقتی مقاله ی وی تحت عنوان « جنگ روانی و چگونگی راه اندازی آن » انتشار یافت، برای اولین بار اصطلاح مذكور وارد ادبیات آمریكا شد.


دوشنبه 21 بهمن 1387

داستانهای کوتاه و آموزنده

   نوشته شده توسط: حسین پورمحرر    

  « تطبیق اوصاف »
روزی مردی یهودی كه چند دینار از پیغمبر اكرم(ص) طلب داشت، تقاضای پرداخت طلب خود را كرد. آن حضرت فرمود: فعلاً ندارم تا بدهی ام را بپردازم. مرد یهودی گفت: از شما جدا نمی شوم تا بپردازید(یعنی پیامبر را بازداشت كرد).
پیامبر(ص) فرمود: من هم در اینجا با تو می نشینم. آن قدر نشست كه حضرت نماز ظهر، عصر، مغرب، عشاء و نماز صبح را همان جا خواندند. اصحاب خواستند یهودی را بیازارند، ولی حضرت آنها را از چنین كاری بازداشت. عرض كردند: آخر بگذاریم یك یهودی شما را بازداشت كند؟! حضرت فرمود: خداوند مرا مبعوث نكرده تا به مردم ستم كنم! این ماجرا ادامه داشت تا اینكه هنگام ظهر یهودی گفت: گواهی می دهم كه خدایی جز خدای یكتا نیست و تو فرستاده خدا هستی، سپس عرض كرد: به خدا سوگند از این كاری كه نسبت به شما روا داشتم، قصد جسارت نداشتم، بلكه خواستم بدانم اوصاف شما با آنچه در تورات به ما وعده داده اند، تطبیق می كند یا خیر؟ چون در آنجا خوانده ام كه پیغمبر خاتم(ص) در مكه متولد می شود و به یثرب هجرت می كند، درشتخو و بداخلاق نیست، با صدای بلند سخن نمی گوید، ناسزاگو و بدزبان نیست. اینك همه ثروتم را در اختیارتان می گذارم تا در راه خدا به مصرف برسانید.

دیوانه واقعی

حضرت علی(ع) می فرماید: رسول خدا(ص) در حین عبور به جماعتی برخورد كرد كه به دور یك نفر اجتماع كرده بودند؛ حضرت پرسیدند چرا اجتماع كرده اید؟ در پاسخ گفتند: دیوانه ای در اینجا افتاده است، او را تماشا می كنیم. حضرت فرمود: دیوانه ی واقعی این شخص نیست، این شخصی است كه مبتلا به این درد شده است ، آیا می خواهید شما را خبر دهم كه دیوانه واقعی كیست؟ عرض كردند: آری یا رسول خدا(ص).حضرت فرمود: دیوانه واقعی كسی است كه در راه رفتن، باد غرور به دماغ افكنده و به دو طرفش نگاه می كند و شانه هایش را با طرز مخصوصی حركت می دهد، از خداوند تمنای بهشت را دارد ولی خدا را معصیت می كند، از شر او مردم ایمن نیستند و به خیرش امیدوار نمی باشند. دیوانه و مجنون این چنین كس است و آنی كه شما دیوانه اش می خوانید و به دورش جمع شده اید مبتلای به دردی است.

جزیره

روزی یك كشتی در دریا اسیر طوفان شد، از تمامی مسافران فقط دو نفر ماندند كه به سختی خود را به جزیره ای رساندند یكی از آنها فردی با ایمان و دیگری بی ایمان بود.یك روز بعد از دعاهای زیاد ـ توسط فرد با ایمان ـ از كنار دریا به طرف كلبه آمدند، ناگهان دیدند كه كلبه شان آتش گرفته. مرد بی ایمان گفت: لعنت به این شانس كه این همه نتیجه ی دعاهای توست! مرد با ایمان گفت: حتماً این هم حكمتی دارد، نباید نگران باشیم، زیرا خداوند ما را می نگرد. فردای آن روز یك كشتی به جزیره آمد و آن ها را نجات داد. ناخدای كشتی گفت: دیروز ما دود را دیدیم و فكر كردیم حتماً به كمك احتیاج دارید و به طرف جزیره آمدیم.نكته: و گاه گذشت زمان ثابت خواهد كرد، آنچه را امروز فاجعه و مصیبت می نامیم، لطف و عنایت الهی بوده است.


دوشنبه 21 بهمن 1387

کوتاه و خواندنی

   نوشته شده توسط: حسین پورمحرر    

آیا می دانستید كه قد انسان تا ۲۰، ۲۵ و گاهاً تا ۴۰ سالگی بلند می شود و از چهل سالگی به بعد قد انسان هر دو سال حدود شش میلی متر كوتاه می شود.
* آیا می دانستید كه ناخن های دست چهار برابر سریعتر از ناخن های پا رشد می كنند.
* آیا می دانستید كه دهان انسان روزانه یك لیتر بزاق تولید می كند.
* آیا می دانستید كه مغز شما وقتی خواب هستید فعالیتش بیشتر از وقتی است كه در حال تماشای تلویزیون هستید.
* آیا می دانستید كه مغولستان بزرگترین كشور جهان است كه به دریا و اقیانوس راه ندارد.
* آیا می دانستید كه ملكه موریانه پنجاه بار بزرگتر از جفت مذكر خود می باشد
* آیا می دانستید چیتا یا یوزپلنگ سریعترین حیوان خشكی است . او در عرض فقط 3 ثانیه تا 100 كیلومتر در ساعت سرعت می گیرد. ركوردی كه حتی سریعترین خودروهای فراری هم نتوانسته اند بشكنند.
* طبق آمار صندوق بین المللی پول، ایران از نظر فرار مغزها در بین 91 كشور در حال توسعه و توسعه نیافته جهان در مقام اول قرار دارد.
* آیا می دانستید كه برج آزادی كه در بندر نیویورك(ایالات متحده امریكا) قرار دارد 92 متر ارتفاع و هدیه ای از طرف فرانسه است. قطعات این مجسمه كم كم با كشتی از فرانسه به آمریكا اورده شد و در انجا سر هم شد.
* آیا می دانستید تشكیل و تولد سیاره ای مشابه زمین حداقل به سه میلیون سال زمان نیاز دارد.
* آیا می دانستید كه در هر شبانه روز تقریباً هیجده هزار لیتر خون در بدن به جریان انداخته می شود و این كار عظیم را قلب به تنهایی عهده دار است.
* آیا می دانستید كه شمار تلفات جانی در جنگ جهانی دوم كه بین سالهای 1939 تا 1945 بود، بیش از بیست و شش میلیون نفر بود.
* آیا می دانستید كه تقریبا 300 متر مكعب گاز هلیم می تواند یك انسان را از روی زمین بلند كند.


دوشنبه 21 بهمن 1387

دانستنیها

   نوشته شده توسط: حسین پورمحرر    

*بیشترین پتاسیم در ته خیار است و برای اینكه تلخی آن مشخص نباشد ، خیار را از ته بخورید .
*یك لیوان اب را نیم ساعت قبل از غذا و یك لیوان را دو ونیم ساعت بعد از غذا بخورید .
*بین غذا آب نخورید و آب را یك دفعه سر نكشید .
*برای جلوگیری از چاق شدن ، سالاد را قبل از غذا بخورید .
*خوردن میوه بعد از غذا باعث نفخ شدید معده می شود . پس یك ساعت قبل از غذا و دو ساعت بعد از غذا میوه بخورید .
*چای ، قند ، نوشابه ، سوسیس، كالباس ، پیتزا ، شیرینی های قنادی ، غذای سرخ كردنی و ماكارونی را كنار بگذارید .
*سوسیس و كالباس باعث افسردگی و پریشانی در خواب می شود .
*پیاز دارای گوگرد است و باعث رقیق شدن خون و افزایش هوش می شود .
*همیشه در شب ، در تاریكی مطلق بخوابید و از چراغ خواب استفاده نكنید .
*پنیر را در شب استفاده كنید نه صبح .
*دیر خوابیدن در شب و دیر بیداری شدن در روز باعث كوتاهی عمر می شود .
*هورمون های تزریق شده به مرغ در بال و پوست آن جمع می شود ، از خوردن آنها جداً پرهیز نمایید .


دوشنبه 21 بهمن 1387

اگر من خوب باشم دیگران با من خوبند

   نوشته شده توسط: حسین پورمحرر    

روزها و شب ها، هفته ها و ماه ها می گذرد. هر روز مثل روز قبل، روزهایمان را شروع می كنیم. همه ی ما از اوضاع زندگی، زمین و زمان گله می كنیم. از هر حرف كوچكی ناراحت می شویم، با هر مسأله ی پیش پا افتاده ای دست از كار می كشیم، به هم گیر می دهیم و از همه ایراد می گیریم.
چرا فلانی آن كار را كرد؟ چرا اون فلان حرف را زد؟ برای چه باید این كار را بكنم؟ چرا اون از من نخواد؟ به من چه ربطی دارد؟ اول  اون باید شروع كند، او ...
ما كه می توانیم مسائل را از سر خودمان باز كنیم، جوری رفتار می كنیم كه انگار نه انگار ما هم داریم اینجا زندگی می كنیم، ما هم عضوی از بشریت، جامعه و خانواده هستیم. یكی خبر نداشته باشد، خیال می كند، ما فرستاده هستیم! بعضی از ما به قدری پیشرفت كرده ایم كه قبول داریم اوضاع بدی هست، زندگی ها سخت شده است و همه تلاش خود را می كنیم و بی نهایت فكر می كنیم كه چطور می شود این وضع را تغییر داد؟ از چه راهی می توانیم فكر مردم را عوض كنیم تا بشود بهتر زندگی كرد، تا بتوانیم خوب زندگی كنیم، به سختی می توانیم كسی را پیدا كنیم كه قبول داشته باشد اشتباه می كند! دست به چه كاری كه نمی زنیم تا اوضاع را بهتر كنیم. ولی حتی یك بار هم تلاش نكردیم كه خودمان را تغییر بدهیم. تا حالا فكر نكردیم اگر من خوب باشم، دیگران هم با من خوب خواهند بود. اگر من تلاش كنم، دیگران هم در كنار من تلاش خواهند كرد. اگر من كمك كنم، دیگران هم كمك می كنند.
ما انسان ها توقع داریم دیگران برای ما تغییر كنند. انتظار داریم كه بقیه با ما به گونه ای باشند كه ما می خواهیم، ولی خودمان آن گونه كه آنها می خواهند نیستیم. متأسفانه خیلی از ما حتی قبول نداریم كه داریم اشتباه می كنیم. ما هیچ علاقه ای به تغییر خود نداریم  و تا پایان زندگی، هر روز مثل روزهای قبل، روز دیگر را شروع می كنیم، روزی كه هیچ برتری نسبت به روز قبل ندارد. با این حال مطمئن هستم هیچ وقت روزی پر از زیبایی را نخواهم داشت، زیرا همیشه خواستم كه خوبیها به طرف من بیاید، ولی من حتی یك قدم هم به سمت آن برنداشتم. برای داشتن زندگی زیبا، باید به خودمان قول بدهیم كه هم اكنون « عوض شویم».


دوشنبه 21 بهمن 1387

قلمروی دین در عرصه اقتصاد

   نوشته شده توسط: حسین پورمحرر    

با عنایت خداوند تبارك و تعالی از این شماره به بعد در این صفحه می خواهیم به بررسی قلمرو دین در عرصه های اقتصاد، سیاست، مدیریت، نظام تربیتی، علوم طبی و بهداشتی، فقه و حقوق و عقاید بپردازیم، شایان ذكر است كه تمامی این مطالب را با بهره گیری از كلام و رهنمودهای حضرت علی(علیه السلام) بیان خواهیم كرد.
ابتدا می خواهیم قلمرو دین در عرصه اقتصاد را بیان كنیم.
اقتصاد در لغت به معنای میانه روی و پرهیز از افراط و تفریط در هر فعالیتی است و در اصطلاح تعاریف گوناگونی دارد. ارسطو، علم اقتصاد را علم تدبیر منزل و یكی از انواع حكمت عملی، آدام اسمیت آن را علم بررسی ماهیت و علل ثروت ملل، و برخی دیگر اقتصاد را علم بررسی روش های تخصیص منابع و عوامل محدود( زمین،كار،سرمایه) برای تولید منابع و محصولات به منظور ارضای نیازمندی ها و ترتیب توزیع یا مصرف آنها دانسته اند. حق مطلب آن است كه مباحث اقتصاد به دو بخش علم اقتصاد یا اقتصاد توصیفی و مكتب اقتصاد یا اقتصاد توصیه ای تقسیم می شوند. گستره ی دین در عرصه ی اقتصاد از منظر سنت علوی، بطور عمده به مكتب اقتصاد و بایدها و نبایدهای اقتصادی و مسائل حقوقی و ارزشی اقتصاد، مانند تقسیم ثروت های عمومی، محدودیت های مالكیت خصوصی، حدود اقتدار دولت در زندگی اقتصادی، سیاست ها و اهداف اقتصادی اختصاص دارد و در موارد اندكی به بیان روابط اقتصادی بین پدیده ها اشاره شده است؛ زیرا روابط همواره در حال سیلان و تغییر است و باید در هر جامعه و عصری به كشف آن اقدام نمود. اكنون به پاره ای از بخش های اقتصاد توصیه ای در سنت علوی اشاره می كنیم:
1) سیاست ها و اهداف ایجابی اقتصادی در سنت علوی.
2) سیاست ها و اهداف سلبی اقتصادی در سنت علوی.
3)ارزش های اقتصادی.
 4) وظایف متولیان امور اقتصادی.
اكنون در ابتدا به سیاست ها و اهداف ایجابی اقتصادی در سنت علوی می پردازیم:
الف) توجه به آبادانی و عمران و بالندگی كسب و تجارت: حضرت علی(علیه السلام) در این باره به مالك می فرماید: « باید تلاش تو در آبادانی زمین بیشتر از جمع آوری خراج باشد كه خراج جز با آبادانی فراهم نمی گردد و آن كس كه بخواهد خراج را بدون آبادانی مزارع به دست آورد، شهرها را خراب و بندگان خدا را نابود می كند و حكومتش اندكی بیش دوام نخواهد آورد.
ب)عدالت ورزی: عدالت یكی از اصول و اركان مهم نظام های حكومتی است كه بدون شك بقای آنها بدان بستگی دارد. امام علی(علیه السلام) نیز اهمیت این عنصر را هشدار می دهد و عدالت و مهربانی با رعیت و مردم را مایه خشنودی و اطمینان آنها نسبت به حكومت معرفی می كند.
                                                                                      ادامه دارد...


دوشنبه 21 بهمن 1387

مشکل جوانان برای ازواج چیست؟

   نوشته شده توسط: حسین پورمحرر    

امروزه، جامعه ی ما با مشكل جدی روبرو شده است؛ افزایش تعداد جوانان مجرد!
افزایش مجردها در جامعه نشان از وجود مشكلی در امر ازدواج است، چراكه جوانان باید به محض رسیدن به سن ازدواج، به این سنت پسندیده عمل كنند، اما چرا امروزه این امر دچار ناهنجاری شده است؟! چرا جوانان دیگر علاقه ای برای ازدواج ندارند و ترجیح می دهند مجرد بمانند؟ این سؤال در همه ی ابعادش دارای جوابهای گوناگونی است، اما به دلیل مهم بودن یكی از عامل ها به آن خواهیم پرداخت.
برای ازدواج، جوانان باید دارای شرایطی باشند كه از مهمترین آنها می توانیم به بلوغ فكری و بلوغ اقتصادی اشاره كنیم. در مورد بلوغ فكری جوانان می توانیم بگوییم كه، بلوغ فكری در پایگاه خانواده و بعد در پایگاه اجتماع تقویت می شود و ممكن است از این حیث جوانی در سنین 22 ـ 21 سالگی آماده ی ازدواج شود، هر چند نیز كه از این منظر باز هم باید به جوانان آموزش داده شود تا با یك بلوغ فكری صحیح به امر مهم ازدواج بیندیشند. اما بلوغ اقتصادی، كه به نظر می رسد مهم ترین مسأله ای است كه در جامعه ی امروز مشكل جوانان می باشد. از مشكلاتی كه این نسل با آن مواجه شده است، این است كه جوانان امروز تجمل گرا شده اند كه این امر مضاعف می شود با مشكلات اقتصادی آنان و نیز این كه نسل قبل با زحمت، آنچه را كه می خواستند به دست آوردند و آنچه نسل جدید خواستند را فراهم كردند و توقعات را در بین جوانان این دوره به شدت بالا بردند.
یك سوم جمعیت كشور جوان هستند و در این بین تعداد مجردها كم نیست و آسیب های ناشی از مجرد بودن جوانان می تواند بر دامنه ی ناهنجاریهای اجتماعی بیافزاید. با توجه به مطالبی كه عنوان شد، می توان چنین نتیجه گرفت كه می شود در طی یك برنامه ریزی بلند مدت و صحیح به رفع مشكلات این قشر آسیب پذیر از نظر فرهنگی همت گمارد و جامعه ای را بوجود آورد كه لایق تك تك جوانان ایرانی است؛ البته باید توجه داشت كه خود جوانان نیز بایددر این زمینه تلاش كنند و با منطق صحیح به منظور حفظ سنت های اسلامی، تصمیمات لازم را اتخاذ نمایند و با یك ازدواج صحیح و موفق، فرزندان سالم و صالحی را تحویل جامعه دهند.
به امید آن روز كه جوانان خوب ما از هر لحاظ به بلوغ برسند.


ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو