تبلیغات
حرفی از جنس زمان - قلمروی دین در عرصه اقتصاد
دوشنبه 21 بهمن 1387

قلمروی دین در عرصه اقتصاد

   نوشته شده توسط: حسین پورمحرر    

با عنایت خداوند تبارك و تعالی از این شماره به بعد در این صفحه می خواهیم به بررسی قلمرو دین در عرصه های اقتصاد، سیاست، مدیریت، نظام تربیتی، علوم طبی و بهداشتی، فقه و حقوق و عقاید بپردازیم، شایان ذكر است كه تمامی این مطالب را با بهره گیری از كلام و رهنمودهای حضرت علی(علیه السلام) بیان خواهیم كرد.
ابتدا می خواهیم قلمرو دین در عرصه اقتصاد را بیان كنیم.
اقتصاد در لغت به معنای میانه روی و پرهیز از افراط و تفریط در هر فعالیتی است و در اصطلاح تعاریف گوناگونی دارد. ارسطو، علم اقتصاد را علم تدبیر منزل و یكی از انواع حكمت عملی، آدام اسمیت آن را علم بررسی ماهیت و علل ثروت ملل، و برخی دیگر اقتصاد را علم بررسی روش های تخصیص منابع و عوامل محدود( زمین،كار،سرمایه) برای تولید منابع و محصولات به منظور ارضای نیازمندی ها و ترتیب توزیع یا مصرف آنها دانسته اند. حق مطلب آن است كه مباحث اقتصاد به دو بخش علم اقتصاد یا اقتصاد توصیفی و مكتب اقتصاد یا اقتصاد توصیه ای تقسیم می شوند. گستره ی دین در عرصه ی اقتصاد از منظر سنت علوی، بطور عمده به مكتب اقتصاد و بایدها و نبایدهای اقتصادی و مسائل حقوقی و ارزشی اقتصاد، مانند تقسیم ثروت های عمومی، محدودیت های مالكیت خصوصی، حدود اقتدار دولت در زندگی اقتصادی، سیاست ها و اهداف اقتصادی اختصاص دارد و در موارد اندكی به بیان روابط اقتصادی بین پدیده ها اشاره شده است؛ زیرا روابط همواره در حال سیلان و تغییر است و باید در هر جامعه و عصری به كشف آن اقدام نمود. اكنون به پاره ای از بخش های اقتصاد توصیه ای در سنت علوی اشاره می كنیم:
1) سیاست ها و اهداف ایجابی اقتصادی در سنت علوی.
2) سیاست ها و اهداف سلبی اقتصادی در سنت علوی.
3)ارزش های اقتصادی.
 4) وظایف متولیان امور اقتصادی.
اكنون در ابتدا به سیاست ها و اهداف ایجابی اقتصادی در سنت علوی می پردازیم:
الف) توجه به آبادانی و عمران و بالندگی كسب و تجارت: حضرت علی(علیه السلام) در این باره به مالك می فرماید: « باید تلاش تو در آبادانی زمین بیشتر از جمع آوری خراج باشد كه خراج جز با آبادانی فراهم نمی گردد و آن كس كه بخواهد خراج را بدون آبادانی مزارع به دست آورد، شهرها را خراب و بندگان خدا را نابود می كند و حكومتش اندكی بیش دوام نخواهد آورد.
ب)عدالت ورزی: عدالت یكی از اصول و اركان مهم نظام های حكومتی است كه بدون شك بقای آنها بدان بستگی دارد. امام علی(علیه السلام) نیز اهمیت این عنصر را هشدار می دهد و عدالت و مهربانی با رعیت و مردم را مایه خشنودی و اطمینان آنها نسبت به حكومت معرفی می كند.
                                                                                      ادامه دارد...


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر